Hela höstsäsongen handlade mycket om att vänja sig vid det nya systemet, både när det gäller skolan och tennisen. Skolan var väldigt annorlunda från det jag var van vid. Det var mindre individuellt ansvar och mer läxor än tidigare, men generellt sätt var det mycket enklare att få bra betyg än vad jag tidigare sett i Sverige. Detta gynnade min tennis eftersom jag kunde lägga ner mer tid på att träna både på och utanför banan. Under hela höstsäsongen körde jag dubbelpass varje dag, efter att våra träningar var över så stannade jag och servade eller spelade set med någon som också ville stanna. Under hösten så var fokus mycket på teknik och styrka eftersom att vi knappt hade några matcher under denna säsong. När våren började hade jag precis dragit på mig en skada i höften vilket gjorde att jag inte kunde spela de första matcherna. När jag tillslut efter ungefär två veckor kunde börja spela igen så kände jag mig inte alls i form och det tog några matcher innan jag igen började spela bra. Under denna period gjorde jag det som förväntades av mig men inte mer. När jag varit skadefri ett tag så började jag vinna matcher. Under den andra halvan av säsongen så förlorade jag bara en match och vann 10. I början av säsongen startade jag som #6 men jag flyttades successivt upp i laget och den senaste matchen spelade jag som #3. Förra veckan blev jag nämnd som ”Rookie of the Week” för Atlantic 10 ligan vilket var kul eftersom att jag hade en sån tuff start på säsongen.

Något som jag känner att jag lärt mig väldigt mycket mer om i USA är den taktiska aspekten till tennis. Oftast när vi möter andra lag är det omöjligt att skilja vem som spelar #6 och vem som spelar #1 eftersom alla kan stå still på inbollningen och träffa bollen klockrent. Det är under matchen man ser vem som har det överlägsna strategiska tänket och vem som kan glömma den förra bollen och fokusera på nästa poäng. Det är inte sällan det mentala avgör matcher. Speciellt när vi spelar avgörande poäng när det står 40-40 i gemet. Det är då man ser vem som är mentalt stark och vem som kan spela mest avslappnat under de viktiga poängen. Jag kommer ihåg en match i början av säsongen där jag förlorade 8 utav 9 så kallade ”deuce games”… mycket avgörs i dessa gem. Nu under den senaste tiden känner jag att jag lärt mig hantera ”deuce games” bättre då jag förbättrat min förmåga att hantera missar och att kontrollera ilska och frustration på banan.

På måndagar, onsdagar och fredagar så har jag fyra lektioner där jag börjar 9:30 och jag slutar 14:20. Vid 14:30 så börjar träningen och den håller på till kl. 16:30. Träningarna består mycket av ”drills” som coach ber oss att göra. Vi lägger mycket fokus på dubbel, och volleys under träningarna eftersom att dubbel poängen i duellerna är otroligt viktig. Man spelar tre dubblar i början av varje duell, om man vinner två av dem så får man med sig dubbelpoängen. När man går in i singelmatcherna så leder man då 1-0 vilket gör att man endast behöver vinna 3 av de 6 singlarna för att vinna hela duellen. Om man förlorar dubbelpoängen så måste man vinna 4 av 6. Efter att den officiella träningen är klar så brukar jag antingen stanna och serva eller så spelar jag ett eller två set med en utav mina lagkamrater. När jag sedan är tillbaka på campus drygt kl. 18 så käkar jag middag och sedan efter det så måste jag antingen göra en del läxor eller plugga eller så kan jag göra vad jag vill. Oftast går och lägger mig ganska tidigt på måndagar och onsdagar eftersom vi har ”lift” (gym) kl. 7:00 på tisdagar och torsdagar. Under dessa pass kör vi styrka med coach Fiske tills vi kan gå och käka frukost kl. 8. På tisdagar och torsdagar har jag endast en lektion och den börjar kl. 17:30…. Oftast, efter jag käkat frukost, brukar jag ta en nap på en timme och sedan köra extra fys, gå till banorna tidigare än vanligt, plugga eller ta hand om saker som måste fixas. Bortsett från det så ser mina vardagar ganska lika ut. På helgerna så reser vi oftast, om inte våra matcher är hemma. Vanligtvis har vi två matcher varje helg under hela vår säsongen.

/Lukas Lindén Malmberg, St. Bonaventure University