Tränarpresentation: Kristofer Dahlgren

Född: 1984

Roll i PTBK: Ansvarig tränare tennisskolan 11 år och äldre

Kristofer Dahlgren kommer från en tennisfamilj där både pappa och storebror spelade. Brorsans klubb var Ullevi TK vilket gjorde det naturligt för Kristofer att även han börja där.

Efter sin introducering till tennis på Ullevi blev det Gothia Tennis för Kristofer.

Jag har alltid gillat tennisen. Det är roligt att övriga familjen också gjort det så vi kunnat spela tillsammans.

Som den idrottstok Kristofer både var, och senare fortsatt vara, så testade han såklart även andra sporter tidigt. Bland annat spelade han fotboll och innebandy, varav det sistnämnda kombinerade han med tennisen under hela gymnasietiden.

Jag tror det är bra att hålla på med många olika idrotter så länge det går. Såklart, för att bli riktigt bra i något så behöver du till slut prioritera någon av dem, men går jag till mig själv tror jag en av anledningarna till att jag aldrig tröttnade på vare sig tennis eller innebandy var att jag fortsatte utöva båda två så pass länge.

När Kristofer gått klart gymnasiet började han jobba som tränare på Gothia Tennis. Han gjorde det några år före hand började studera på Chalmers, men fortsatte som tränare även under tiden. Tränaryrket var dock så pass roligt att han valde det spåret fullt ut och har sedan 25 års ålder varit PTBK trogen.

I Påvelund har han mestadels av tiden arbetat med tennisskolan ihop med Jonas Bang. Kristofer och Jonas har funnit varandra ordentligt och trivs väldigt bra ihop vilket säkerligen är en av anledningarna till att båda blivit kvar i klubben så pass länge.

Jag och Jonas har känt varandra ända sedan tiden på Gothia, så vi kan varandra utan och innan.

Tennisskolan har alltid varit grunden i klubben och Kristofer förklarar att han tycker den utvecklats åt det mer serösa hållet för varje år som gått. Spelarna idag får en bra grundutbildning och kan, om de vill, gå mer mot tävlingshållet med tiden även om de börjat i tennisskolan.

Tävlingsbiten i PTBK har blivit större och nu syns våra spelare över hela Sverige och folk vet vilka vi är. Det har nog funnits ett behov i klubben av att utveckla den här biten, vilket är kul att vi lyckats göra.

Tennis har givit Kristofer en stor glädje i livet och att nu få lära ut det till andra ger honom stor tillfredsställelse. Som ledare tror han att han blivit mer pedagogisk med åldern och känner sig mer trygg i ledarskapet idag.

Det kommer såklart med åldern och erfarenheten, men idag har jag lättare för att anpassa mig efter spelarens nivå och mognad än tidigare.

Att jobba med barn ser Kristofer som ett stort privilegium.

Att bidra till att skapa ett intresse för tennisen hos barn och få vara med dem under deras resa under flera års tid är häftigt. Och vem vet, ibland får man gå på deras studenter och så småningom, som i vissa fall, även bli kollegor med några – det är fantastiskt roligt!

Bästa minne från åren i Påvelund: När vi bytte från matta till hardcourt och när vi fick två grusbanor.

Påvelunds största styrka: Att vi är ett sammansvetsat tränarteam men också att klubben är en trevlig miljö att vara på. Dessutom är det en styrka att vi har en klubbchef som inte står en massa på banan utan har tid att ta hand om saker runtomkring.  

Givetvis finns det saker som kan bli bättre, så som fler banor, minitennisplaner för barnen och bättre ytor att hänga på för dem som vill stanna kvar i hallen en stund efter träningen.

Fritidsintressen: Läsa böcker, titta serier och ta promenader i Slottsskogen. Är dessutom väldigt sportintresserad och följer nästan all sport. Favoritlag? Arsenal!

En film eller bok du hämtat inspiration ifrån: Boken ”Nybörjare – kraften och glädjen i att våga lära dig nya saker”, av Tom Vanderbilt. Den handlar om att man även som vuxen kan lära sig nya saker. Som barn gör man det hela tiden, varför inte fortsätta göra det bara för att man blivit vuxen? Jag själv har dels tagit en högskolekurs i Bitcoin och blockchain-teknik och nu går jag en kurs i ritteknik för att lära mig rita och skissa. Det är någonting jag är katastrofalt dålig på och inte jätteintresserad av egentligen, men det vore kul att lära sig det. Jag är genom jobbet van att lära ut grejer till andra men det är också kul att se hur lärarnas pedagogik inom andra områden ser ut och går till från den andra sidan nu.

Vad tror du på som du upplever att andra inte håller med om? Jag tror på vikten av spontanidrott. Barnen behöver göra grejer som inte är så uppstyrt hela tiden utan få använda fantasin.

Vad gör du om tio år? Jag tar en dag i taget.

Om du inte var tennistränare, vad hade du gjort då? Då hade jag nog fortsatt min bana inom det jag läste på Chalmers, till ingenjör.

Av Linus Eriksson